درباره مواضع آقای هاشمی رفسنجانی - درباره موسوی

درباره موسوی

همه باید همه حقیقت را بدانند

درباره مواضع آقای هاشمی رفسنجانی
نویسنده : محقق - ساعت ۱٠:٤٠ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۱ امرداد ۱۳۸۸
 

درباره مواضع آقای هاشمی رفسنجانی

 

 

 

صريح با آقاي هاشمي

 

دکتر الیاس نادران : آقای هاشمی در سخنان خود در نماز جمعه تهران نسبت به در خطر قرار گرفتن وحدت جامعه ابراز نگرانی کردند.

این‌که آقای هاشمی نگران وحدت جامعه باشد و توصیه کند که همه افراد سیاسی و نهادهای مدنی برای وحدت تلاش کنند بسیار پسندیده است. اما در مورد عوامل تحقق وحدت در جامعه ما و عواملی که این وحدا را مورد خطر قرار می‌دهد، مسائلی مطرح است که بدون توجه به آنها محتوای این توصیه را مخدوش می کند و هدف گوینده را خیلی روشن نمی‌کند تا شنوندگان و مخاطبان سخنان ایشان متوجه شوند که آقای هاشمی بر چه مبنایی به دنبال تحقق این خواسته بر حق است. به همین دلیل موضعگیری های ایشان در طول چهار هفته و قبل از آن و مجموع صحبت هایی که در خطبه‌های نماز جمعه داشتند سوالات و ابهاماتی ایجاد می‌کند که لازم است در افکار عمومی به آن پاسخ داده شود:

 

1- اگر ایشان و دوستانشان مسئله اعتماد به قانون و فعالیت های سیاسی در چهارچوب قانون را قبول دارند، چرا به بیانات 29 خرداد مقام معظم رهبری اعتنا نکردند و مجموعه منتسب به ایشان به قانون‌شکنی و ساختارشکنی اقدام کردند؟ مگر نه این‌که این مسئله به خصوص در اتفاقات روز شنبه 30 خرداد ماه نمود بسیار بارزی داشت؟

 

2- بنده به همراه هیات منتخب مجلس برای پیگیری حوادث بعد از انتخابات، چهارشنبه 27 خرداد خدمت ایشان رسیدیم، ایشان در آن نشست فرمودند که «آقای موسوی به فراتر از ابطال انتخابات فکر می‌کند». آیا در مقابل این خواسته موسوی اقدامی انجام داده‌اند که ایشان را به تمکین به قانون و ساختارهای قانونی نظام متقاعد کنند؟

 

3- این‌که بعد از یک ماه از گذشت انتخابات و آشکارشدن نشانه‌های انقلاب مخملی و فرونشاندن التهابات و دستگیری بخشی از سران آشوب و اغتشاش، ایشان دعوت به پیگیری مطالبات در مسیر قانون می‌کنند، هرچند دیرهنگام اما پذیرفتی است. اما این سوال همچنان باقی است که آنهایی که قانون‌شکنی کردند و آشوب‌های خیابانی را ایجاد کردند و از طریق شبکه‌های هرمی فراخوانی اغتشاش می‌کردند، به نظر ایشان باید محاکمه و مجازات بشوند یا نه؟

 

4- این‌که مسولین دغدغه آزادی افرادی را داشته باشند که ممکن است به خطا دستگیر شده باشند و یا جرمهای سبکی داشته باشند امر پسندیده‌ای است، اما اگر برادر همسر یکی از سردمداران جریان آشوب، مدیریت بخشی از اغتشاشات را بر عهده داشت و از ده سال پیش با خانمی که سابقه نفاق داشته در خانه تیمی دستگیر شده و اعتراف کرده است، که توسط او بخشی از آشوب‌ها مدیریت شده و سفرهای متعدد در سال های اخیر به آمریکا داشته و حتی برای سهولت در رفت‌وآمد گرین‌کارت دریافت کرده، باید آزاد شود؟

 

5- اگر افرادی از دانشگاه آزاد اسلامی ده‌ها میلیارد تومان از منابع دانشگاه در این انتخابات خرج یک کاندیدای خاص کرده باشند، نباید محاکمه شوند؟

 

6- اگر منسوبین به شخصیت‌های عالی‌رتبه نظام، از طریق مراوده با افرادی در عربستان، بخشی از منابع مالی ستادهای انتخاباتی و هزینه‌های سازماندهی «سازمان رأی» و پس از آن «سازمان آشوب» را تأمین می‌کردند، نباید مورد سؤال و محاکمه قرار بگیرند؟

 

7- در نشست دومی که به همراه هیات منتخب مجلس خدمت ایشان بودیم، نقل شد که خانم فائزه هاشمی در مصاحبه‌ای در روز راهپیمایی دوشنبه 25 خرداد در مسیر خیابان آزادی تهران، حرف های ساختارشکنانه‌ای زده‌اند که ایشان با تکذیب این مسئله سی‌دی این صحبت‌های 11 دقیقه ای را تقاضا کردند، که برای ایشان ارسال شد ولی تا امروز هیچ واکنشی از ایشان مشاهده نشده‌است. آیا صلاح می دانندکه آن صحبت ها در اختیار افکار عمومی قرار گیرد؟

 

8- آقای هاشمی باید به این سوال پاسخ بدهند که آیا آنهایی که حمله به پایگاه بسیج بزرگراه محمدعلی جناح را به قصد تصاحب ده‌ها قبضه اسلحه سبک طراحی کردند، باید آزاد شوند؟

 

9- آیا سردمداران آشوب که خود به آموزش دیدن در امارات برای انجام کودتای مخملی و حضور در نشست‌های دختر آقای دیک‌چنی اعتراف کرده‌اند، باید آزاد شوند؟

 

10- آیا عامرین و عاملین طراحی درگیری‌های خیابانی که از طریق شبکه‌های رسانه‌ای بیگانه مدیریت شده و سازماندهی آنها انجام می‌گرفت، نباید محاکمه شوند؟

 

11- آیا اجاره «شبکه ماهواره‌ای رنگارنگ» که سابقه طولانی فعالیت علیه نظام اسلامی و مسئولان عالی نظام دارد، توسط ستاد یکی از نامزدها از نظر آقای هاشمی جرم تلقی نمی‌شود؟ تشکیل ستاد جنگ‌روانی و تهیه برنامه برای بی‌بی‌سی و صدای آمریکا توسط ستاد یکی از نامزدها اقدام علیه امنیت ملی نیست؟

 

12- آیا نباید مردم از کم‌ و کیف فرآیند اتفاقاتی که افتاده است مطلع شوند؟ آقای موسوی در مصاحبه با تایم گفته بودند: «برای ما پیروزی یا شکست در انتخابات موضوعیت ندارد و ما برای تغییر آمده‌ایم که بخشی از این تغییر قبل از انتخابات آغاز شده و بعد از انتخابات ادامه خواهد داشت.» آیا نباید مردم ارتباط این آشوب‌ها با این اظهارنظرهای «استراتژیک» را بدانند؟

 

13- اگر جناح رقیب آقای هاشمی، بیانیه هایی شبیه بیانیه‌های نه‌گانه آقای موسوی و بیانیه مجمع روحانیون مبارز صادر می‌کرد، ایشان باز هم سکوت می‌کردند و غمض عین می‌فرمودند؟

 

14- آقای هاشمی در خطبه‌های نماز جمعه مشابه نامه سه‌شنبه قبل از انتخابات خود خطاب به رهبری، شرایط کشور را بحرانی تصویر می‌کنند. به نظر ایشان نباید ریشه‌های بحران و بحران آفرینان شناسایی و محاکمه شوند؟

 

15- آقای هاشمی به عنوان یکی از چهره‌های شاخص نظام اسلامی که به گفته خود سابقه شصت ساله حضور در نهضت امام خمینی را یدک می‌کشند، چه کمکی به نهادهای حکومتی برای شناسایی و محاکمه طراحان این بحران کردند؟

 

16- ایشان در خطبه‌های نمازجمعه اشاره به حدیث پیامبر و رفتار حضرت امیر(ع) می‌کنند و می‌گویند امام علی‌(ع) برای وحدت از حق خود می‌گذرد و از حکومت صرفنظر می‌کند. این حکمت تاریخی را توصیه‌ای به خود و یا دوستان خود می‌دانند یا آن را برای رقبای سیاسی خود طرح می‌کنند و یا این‌که برای نقاط دیگری در نظام مطرح می‌سازند؟

 

 

 

حمايت گسترده از آيت الله يزدي

 

306 نفر از اساتيد، علما، پژوهشگران و مبلغان حوزه علميه قم با صدور بيانيه اي حمايت قاطع خويش را از سخنا ن آيت الله يزدي در نقد خطبه هاي رفسنجاني اعلام كردند.

در ابتداي اين بيانيه خطاب به آيت الله يزدي رئيس جامعه مدرسين و شوراي عالي حوزه علميه قم و نائب رئيس مجلس خبرگان آمده است: حوزه هاي مقدسه علميه و روحانيت معظم شيعه، در طول تاريخ، پاسداران بزرگ سنگرهاي عقيدتي و مدافعان حقوق مردم و تكيه گاه آنان در آشوب ها و فتنه ها بوده اند و حضرت عالي بحمدالله يكي از اين استوانه هاي سرفراز هستيد كه با درك شرايط به روشنگري مي پردازيد.

علما و طلاب قم در ادامه بيانيه خود با انتقاد از اظهارات اخير هاشمي رفسنجاني تصريح كرده اند: فتنه اي كه پس از انتخابات با مديريت دشمنان انقلاب اسلامي و با بي تدبيري برخي افراد در داخل كشور، پديد آمد، پس از سخنا ن خيرخواهانه و جامع الاطراف ولي فقيه زمان، حضرت آيت الله العظمي خامنه اي- دامت بركاته- ابعاد آن آشكار و با درايت نظام و آگاهي مردم مهار شد و انتظار اين بود كه رئيس محترم مجمع تشخيص مصلحت نظام با تدبير، آرامش به وجود آمده را پاس بدارند و دسيسه هاي دشمنان را آشكار كنند، ولي در كمال ناباوري در قامت رهبر اپوزيسيون و اقليتي كه خود را اكثريت مي پندارد، ظاهر شد و با سخناني متعارض با متون روايي و فقهي و نظرات فقيهان و متكلمان بزرگ شيعه، جنبه ديني مشروعيت جمهوري اسلامي را ناديده گرفت و با كتمان ده ها آيه و روايت در باب رهبري الهي و فصل الخطاب بودن سخنان ولي فقيه، به تكرار سخنان كانديداي ناكام و حاميان رسانه اي او پرداخت. اين سخنان، آن قدر تعجب آور بود كه محسن مخملباف سخنگوي ستاد آقاي موسوي در خارج از كشور با تجليل از خطيب نماز جمعه، گفت: «صحبت هاي آقاي هاشمي خلاف انتظار من بود.» متأسفانه اظهارات جناب آقاي هاشمي، با استقبال گسترده رسانه هاي بيگانه و ضد انقلاب مواجه شد و موجب ناخرسندي مردم مسلمان ايران و نمازگزاراني كه سال ها به ايشان اقتدا كرده بودند، شد.

 

 

 

هاشمي؛"نماد تغيير مواضع "

 

در درس جامعه شناسي سياسي اغلب وقتي از چرخش هاي شما در عرصه سياست صحبت به ميان آيد، از عبارت هاشمي اول، هاشمي دوم، هاشمي سوم و... استفاده مي كنم. شما نماد تغيير مواضع در نظام جمهوري اسلامي هستيد.

نئیسنده وبلاگ "كيستي ما" نوشت:

 

نماز جمعه اخير تهران با حضور حجت الاسلام هاشمي رفسنجاني برگزار شد. جمع كثيري از امت حزب الله كه در چند هفته ي اخير در اوج كدورت از ايشان به سر مي بردند، به نيت تجلي بيروني حضور متدينين در برابر كساني كه غالباً مسير نماز جمعه را هم بلد نبودند(نماز اولي ها) خود را به صفوف نماز جمعه رساندند و البته همانطور كه پيش بيني مي شد اين حضور معنا دار امت حزب الله از طرف هاشمي رفسنجاني تلقي ديگري پيدا كرد!

 

در متن و حاشيه نماز جمعه ديروز نكات فراواني نهفته است كه قابل بررسي است و البته تاريخ اين سخنراني را به عنوان يكي ديگر از اسناد جريان هاي معنادار نظام جمهوي اسلامي، حفظ خواهد كرد و بار ديگر هاشمي رفسنجاني را به عنوان "نماد تغيير مواضع " معرفي خواهد كرد. با اين وجود در مورد برخي از اظهارات هاشمي رفسنجاني نكاتي به ذهن مي رسد كه مي تواند مبناي استيضاح ايشان در برابر اذهان مردم قرار گيرد:

 

1. جناب آقاي هاشمي رفسنجاني! شما در درخواستي عجيب خواستار آزادي زندايان شديد. البته زنداي بودن هيچكس با هر دليلي اتفاق شايسته و مطلوبي نيست ولي اينكه اين مطالبه از طرف شما طرح مي شود جاي تعجب دارد. هنوز از خفقان سياسي دوران ريسات جمهوري شما آنقدر فاصله نگرقته ايم كه برخورد طرفدارانتان را با منتقدين از ياد ببريم.

 

ايفاي نقش پدر مهربان از طرف شما براي زندانيان چندان باور پذير نيست. رفتار خشونت بار برخي حاميان شما در دوران سازندگي بود كه قلم هاي هار اصلاح طلبان را به جان شما انداخت و از شما عليجناب سرخ پوش و خاكستري درست كرد.

 

اكنون در بطن ماجراهاي خونباري كه غالباً طرفداران شما(حاميان موسوي) درست كرده اند، شما خواستار آزادي زندانيان شده ايد! جناب آقاي هاشمي رفسنجاني! شما نماد تغيير مواضع ايد.

 

2. گفته بوديد بايد با خانواده ها و كسانيكه از آشوب ها لطمه ديده اند همدردي كنيم و آنها را به نظام برگردانيم! جناب آقاي هاشمي رفسنجاني! آنهايي را كه شما از آنها نام برديد با نظام مشكلي ندارند.

 

شايد اطلاع نداريد كه غالب لطمه ديدگان از بسيجيان و مردم عادي اند كه بخاطر دفاع از امنيت خود و همشهري هايشان با چماق آشوب طلبي طرفداران شما(حاميان موسوي) مكدر و دل خسته شده اند. اينان نه با نظام مشكلي دارند و نه با رهبري. شايد بهترين راه تسلاي آنها عذرخواهي شما از آنان باشد.

 

3. جناب آقاي هاشمي رفسنجاني! شايد يكي از شگفت آور ترين سخنان شما در نماز جمعه، تأكيد شما بر آزادي روزنامه ها و رسانه ها بود. من به عنوان يك روزنامه نگار مي دانم كه اين دلسوزي طنزگونه ي شما چه حالت بهت آوري براي روزنامه نگاران بدنبال داشت.

 

جناب آقاي هاشمي رفسنجاني! شما مي توانيد نام سه روزنامه را بياوريد كه در دوران رياست جمهوري شما با فراغ بال به نقد دولت شما مشغول بوده اند؟! دو روزنامه؟! يك روزنامه؟!

 

عجيب است در دوراني كه بيش از بيست روزنامه با بودجه ي دولت با خط سياسي شما، چماق تهمت و تخريب را بر سر همان دولت گرفته اند سخن از آزادي رسانه ها مي زنيد!

 

رسانه هاي امروز ايران حتي در تحريك به آشوب و هرج و مرج و در دروغ پردازي و كج نمايي حقايق، پيش خودشان هم رسوا شده اند و اكنون شما مدافع حقوق آنها شده ايد! جناب آقاي هاشمي رفسنجاني! شما نماد تغيير مواضع ايد.

 

4. جناب آقاي هاشمي رفسنجاني! در نماز جمعه ديروز از كسانيكه بذر ترديد را در دلهاي مردم كاشتند، گلايه كرديد و گفتيد اينان همه چيز را تلخ و سياه كردند. كاملاً موافقم. اما از شما مي پرسم كه چه كساني چنين كردند؟

 

چه كسي فقط پس از پنج روز از سخنان متقن و شفاف مقام معظم رهبري در روز آغازين سال 88 در مشهد مقدس، بر خلاف تأكيد صريح معظم له بر سلامت انتخابات، بذر ترديد را در دل مردم كاشت؟ گروهك مشكوك صيانت از حقوق مردم در منزل و در محضر چه كسي تشكيل جلسه داد؟

 

چه كسي دو روز مانده به انتخابات در نامه اي به مقام معظم رهبري، همه ي تلاش ها را براي ايجاد آرامش متانت عمومي به باد داد و بار ديگر صراحتاً به ترديدها دامن زد؟ همسر مكرمه ي چه كسي در صبح روز انتخابات هنگام رأي دادن در جماران در اظهار نظري عجيب ابراز داشت كه من به موسوي رأي مي دهم و اگر او انتخاب نشود پس حتماً تقلب صورت گرفته است؟!!!

 

فرزندان چه كسي در متن آشوب هاي خياباني و هنگام تحريك مردم به اغتشاش باز داشت شدند؟ چه كسي تلاش كرد تا برخي از علما و مراجع عظام تقليد را از اظهارنظرهاي اطمينان بخش باز دارد؟ و ...

 

5. جناب آقاي هاشمي رفسنجاني! شما نماد تغيير مواضع ايد. حتي اگر در ديدارهاي دو نفره ي شما با امام عظيم الشأن مان كه كسي جز شما آنجا نبود، ايشان هيچ نكته اي راجع به نقش و جايگاه ولايت مطلقه ي فقيه به شما نفرموده باشند، ولي تمام اسناد تاريخي و بيانات آينده نگرانه شان دلالت مي كنند كه ايشان عمود خيمه ي وحدت ملي و آرامش و امنيت عمومي را ولايت و رهبري مي دانند.

 

عجيب است كه شما در سراسر سخنراني طولاني تان هيچگاه به اين نقش و جايگاه اشاره اي نكرديد. آيا آن خبرگان و اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام كه شما را در تهيه ي پيشنهاداتتان ياري كردند، نگفتند كه تنها راه بازگرداندن يقين و آرامش و رفع فتنه ها، التزام به ولايت فقيه است؟!

 

عجيب است كه شما از همه ي ظرفيت ها براي رفع اختلاف نام مي بريد ولي بر اصل ماجرا چشم مي پوشيد! مگر امام راحلمان –كه شما بسيار سعي در ابراز تعلق به ايشان داريد- نفرمودند پشتيبان ولايت فقيه باشيد تا به مملكت شما آسيبي نرسد؟ مگر ولايت مطلقه را ادامه ي ولايت انبياء و ائمه ي طاهرين ندانستند؟

 

مگر بنابر نظر ايشان، مشروعيت احكام قانوني به حضور و تنفيذ ولايت مطلقه ي فقيه نيست؟

 

6. اگر استيضاح ادامه يابد، از قالب يك يادداشت رسانه اي خارج خواهد شد.

 

فقط يك نكته مي ماند. آنجا كه روايت مربوط به زيارت حضرت رسول از اهل قبور را گفتيد، هنگاميكه حضرت از نزديكي مرگ سخن مي گفت، من هم ماند شما بغض كردم و گريستم. نمي دانم شما هم نزديكي مرگ را حس مي كنيد يا خير؟

 

در درس جامعه شناسي سياسي اغلب وقتي از چرخش هاي شما در عرصه سياست صحبت به ميان آيد، از عبارت هاشمي اول، هاشمي دوم، هاشمي سوم و... استفاده مي كنم. شما نماد تغيير مواضع در نظام جمهوري اسلامي هستيد.

 

البته اين تعبيري مودبانه و سياسي براي شماست. چراكه در ادبيات ديني اين مفهوم تعبيري مخاطره آميز دارد كه من از بكاربردنش پرهيز مي كنم.

 

 

 

 

خاطره ای از عزت الله سحابی

رويشان زياد شده بود، بازداشت شدند!

 

در نماز جمعه اخير تهران، آقاى هاشمى رفسنجانى براى برون رفت از آنچه كه بحران ناميد، پيشنهاداتى مطرح كرد كه از آن جمله، آزادى بازداشت شدگان حوادث اخير بود.

آقاى هاشمى وقتى درباره زندانيان (كه دليل دستگيرى آنان مباشرت يا معاونت در اغتشاشات و آشوب هاى اخير بوده) صحبت مى كرد، بغض و گريه اى از خود به نمايش گذاشت كه دل آدم نه به حال بازداشت شدگان كه به خاطر اين همه دلرحمى و رقت قلب و مهربانى ايشان كباب مى شد! با ديدن اين بغض و گريه، مصاحبه چند سال پيش آقاى عزت الله سحابى عضو گروه موسوم به ملى مذهبى ها به ذهن آمد كه در آن مصاحبه دليل بازداشت خود در زمان رياست جمهورى آقاى هاشمى را بازگو كرده بود.

سحابى كه از قضاى روزگار الان خود و گروه متبوعش از هم پيمانان سياسى آقاى رفسنجانى محسوب مى شوند، در آن مصاحبه با اشاره به اينكه در ۲۳ خرداد ۱۳۶۹ به دليل انتقاد از سياست هاى اقتصادى دولت آقاى هاشمى رفسنجانى و به دستور ايشان ۲۳ نفر از اعضاى نهضت آزادى و افراد موسوم به ملى مذهبى ها بازداشت شدند، مى گويد: «ما به آقاى هاشمى، نامه اعتراضى نوشتيم. اعتراض ما به آقاى هاشمى اين بود كه اولاً اوضاع اقتصادى كشور بسيار خراب است. فقر و اختلاف طبقاتى بسيار فاحش است. دوم اينكه وضع سياست خارجى ما به گونه اى است كه ما در انزواى كامل قرار گرفته ايم و همه دنيا با ما مخالف هستند. در رابطه با اين نامه ۲۳ نفر را بازداشت كردند كه يكى از آنها من بودم. . . بعد از دستگيرى ها، در كميسيون برنامه و بودجه مجلس، چند تن از نمايندگانى كه مرا مى شناختند، به آقاى هاشمى اعتراض كردند كه چرا عزت الله سحابى را گرفتى؟ آقاى هاشمى پاسخ داده بود: «رويش زياد شده بود، مى خواستيم رويش را كم كنيم». *

*روزنامه فتح- چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۷۸ ، شماره ۴۹- صفحه ۶

 

 

 

حجاریان :

هاشمی یک شاهی به دموکراسی اعتقاد ندارد

 

مدعيان امروزي حمايت از هاشمي، قبلاً تصريح مي كردند كه وي حتي يك شاهي به سياست و دموكراسي اعتقاد ندارد. سعيد حجاريان در گفت وگو با حسين سليمي در سال 1383كه در كتابي تحت عنوان «كالبد شكافي ذهنيت اصلاح گرايان» به چاپ رسيده، تاكيد مي كند «در سياست بله، در سياست حاجب الدوله كه سهل است، هاشمي يك شاهي به سياست و دموكراسي اعتقاد ندارد.»

وي با بيان اينكه هاشمي دنبال توسعه اقتصادي بود اما ذهنيت ما را چندان نمي پسنديد و پروژه ما درباره توسعه سياسي را رها كرد، گفته بود:«ما بخش سياسي توسعه سياسي را كاملاً انجام داده بوديم. پروژه توسعه سياسي ما حداقل اتودش كاملاً مشخص بود كه چه مي خواهيم. پروژه ما در 4 سال اول رياست جمهوري آقاي هاشمي در مركز تحقيقات استراتژيك معلوم شده بود، بعد در دوره آقاي روحاني پروژه ما با رفتن آقاي موسوي خوئيني ها متوقف شد. در راه نوسازي بومي معلوم بود كه چه مي خواهيم. همه چيز تعريف شده بود.»

وي با اشاره به ماجراي دوم خرداد 76 و راي نياوردن آقاي ناطق نوري مي گويد: جريان هاشمي يك تداركاتچي يا حاجب الدوله مي خواست. من گفتم حاجب الدوله كه برايش صندوق راي نمي گذارند، خودتان يك نفر را بگذاريد. مردم رئيس جمهور مي خواستند.

وي مي افزايد: «خاتمي كه شناخته شده نبود. شما فيلم انتخاباتي خاتمي و ناطق را آناليز كنيد. ببينيد چه چيزي باعث جذابيت آقاي خاتمي شد؟ اول كار آقاي خاتمي آمد و گفت من مشاور هاشمي بودم، من وزير هاشمي بودم و... من مخالفت كردم، گفتم اين حرف ها بد است مردم به تو راي نمي دهند.»

 

 

 


 
comment نظرشريف شما ()
 
 







اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً